به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک کار آفرین زمانی برای آزمون و خطا ندارید و باید پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیش از صرف هزینه های گزاف بدانید. ازین جهت تحقیق و تحلیل بازار هدف میتواند اطلاعات بسیاری را به شما بدهد. اطلاعاتی از جمله:
1. اطلاعاتی درباره ویژگیهای مشترک مخاطبان محصول یا خدمات شما فراهم میآورد. در واقع به شما میگوید چه گروهی میتوانند مشتریان بالقوه شما باشند. به عنوان مثال اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند؟ جنسیت آنها چیست و در چه بازه سنی قرار دارند؟ درآمد و میزان تحصیلات آنان چگونه است؟ شغل آنان، مهارتها، علایق و سرگرمیهای آنان چیست؟ در چه مناطقی زندگی و کار میکنند؟
2. اطلاعات مربوط به قدرت خرید، توانایی مالی، هزینه ای که حاضر هستند برای آن محصول یا خدمات بکنند و به طور کلی ویژگیهای اقتصادی بازار هدف، شما را نمایان میسازد. پرسشهاییا ز قبیل اینکه: چه قیمتی برای این محصول مناسب است؟ چه موقع و از کجا خرید میکنند؟ چه نوع تفریحاتی دارند و اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانند؟ آیا صاحب خانه هستند یا اینکه اجاره نشینند؟
3. اطلاعات درباره جبنههای بازاریابی و برندینگ محصول و خدماتی که ارائه میدهید را کسب مینمایید که این اطلاعات در دراز مدت میتوانند بسیار کارآمد باشند و به سؤالاتی جواب میدهند که میتواند مسیر حرکت برند شما را مشخص نماید از جمله : واکنش بازار در برابر چه مدل از کمپین های تبلیغاتی مثبت است؟ چگونه میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهیم و در چه دوره هایی تبلیغات پر فشار داشته باشیم؟ چه شعار و محتوایی برای محصول یا خدماتی که ارائه میدهید اثر بخشی بیشتری دارد؟ چگونه و در چه زمان و مکانی مشتری خود را به اصطلاح در تور بیاندازیم؟ کدام فاکتورها نقشی تعیین کننده در تصمیم به خرید ایفا میکنند؟
4. اطلاعات عوامل محیطی از جمله محیط ی و اقتصادی که میتواند بهرهوری و فعالیتهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. شما باید بتوانید در این قسمت پرسشهایی نظیر این را پاسخ گویید: روند جمعیتی در حال و آیند چیست؟تغییرات شاخص های کلیدی بازار به چه ترتیب است؟ تهای اقتصادی-ی چه تأثیراتی بر بازار مصرف یا صنعت من خواهد گذاشت؟ چه میزان رشدی برای بازار مصرف من متصور است؟ چه عوامل بیرونی بر این صنعت تأثیر خواهند گذاشت؟
باید بدانیم که به دست آوردن اطلاعات فوق می تواند فرآیندی زمانبر و پرهزینه باشد اما این زمان و هزینه در برابر زمان و هزینههایی است که راه اندازی کورکورانه یک کسب و کار برای شما ایجاد مینماید بسیار ناچیز است و در مقابل چیزی را به شما ارائه میدهد که ستون فعالیت تجاری شما خواهد شد. ابزار تحقیقات بازار، در اخذ تصمیمات استراتژیک، کشف نیازهای برآوردهنشده مشتریان و در بسیاری موارد به کشف ایدههای جدید برای ارائه محصولات و خدمات جدید کمک میکند. دانستن این امر بسیار مهم است که بزرگترین ابزار مبارزه با نادانی و تاریکی افزایش دانایی و روشنایی است.
درباره این سایت